انتقاد پذیری

انتقاد پذیری

چقدر انتقاد پذیری دارید؟ چه واکنشی در قبال انتقادهای اطرافیان خود دارید؟

به نظر شما چه میزان از انتقاد پذیری مفید است؟

شاید انتقاد پذیری در ذهن بسیاری از ما مقوله ای سخت و غیرقابل هضم باشد. اکثر ما انسان ها در قبال انتقاد اطرافیان، واکنش هایی مانند:

–         جبهه گرفتن

–         احساس ناراحتی

–         پرخاشگری و تندخویی

از خود بروز می دهیم. دلیل اصلی واکنش های مذکور؛ آسیب دیدن برداشت ما از خودمان است. تا به حال این جمله را شنیده اید که فلانی به حرف مردم خیلی ارزش می دهد؟ یا حرف مردم برای فلانی خیلی مهم است!!!

برای شما چطور؟ آیا برداشت اطرافیان از شما و یا انتقاد آن ها برایتان مهم است؟

اکثر ما انسان ها دوست داریم مورد توجه و تایید اطرافیان خود باشیم و برای اهمیتی که برای آن ها داریم، ارزش قائلیم.

حال زمانی را در نظر بگیرید که مورد انتقاد اطرافیان خود قرار گرفته اید؟ در این حال احساس می کنید که ابعادی از شخصیت شما زیر سوال رفته است. به نظر شما چه رفتاری برای مواجهه با این شرایط مناسب است؟

نکات مهم در انتقاد پذیری

نکات زیر را در مواجه شدن با انتقاد مد نظر قرار دهید تا بتوانید به سطح مناسب و مطلوبی از انتقاد پذیری برسید:

–         فردی که از شما انتقاد کرده است را خلع سلاح کنید!

نسبت به صحبت هایی که شنیده اید حالت تهاجمی به خود نگیرید. در صحبت های او به دنبال نکات مثبت بگردید. با یافتن نکات مثبت و بیان آن می توانید فرد انتقاد کننده را با خود موافق و هم سو سازید.

–         سعی کنید انتقاد کننده را به بیان افکار منفی خود ترغیب کنید!

زمانی که از واکنش های همدلانه داشته باشید و سوالات مختلفی از صحبت های انتقاد کننده بپرسید، او را به بیان نکات منفی که ذهنش را درگیر ساخته است تشویق می کنید.

–         احساس خود را با لحنی مناسب بیان کنید!

شاید بپرسید: چه واکنشی در قبال انتقادهای غیرمنصفانه مناسب است؟ چگونه می توان این نوع انتقاد کننده ها را خلع سلاح کرد؟

به خاطر داشته باشید، مخالفت و جبهه گیری در قبال انتقاد کننده تنها مهر تایید بر صحبت های او می زند!!! آری در واقع همینطور است.

قانون اضداد را فراموش نکنید. سعی کنید با پیدا کردن نکات مثبت در صحبت های انتقاد کننده، راهی برای مقابله ی صحیح با صحبت های او پیدا کنید و در صورت نادرست بودن آن، بتوانید با رفتاری مناسب به انتقاد کننده بفهمانید برداشت اشتباهی از شما داشته است.

چگونه انتقاد پذیر باشیم؟

رفتار مناسب هنگامی که از شما انتقاد می شود

روانپزشک خوب در تهران می فرمایند شاید برای خودتان هم پیش آمده باشد که با ناراحت شدن از انتقاد اطرافیان خود، توانایی بروز احساس خود را نداشته باشید. در این حالت چه احساسی پیدا می کنید؟

مطمئنا این حالت باعث می شود تا حالت تدافعی به خود بگیرید و جو ایجاد شده را گل آلود تر سازید!!!

هیچ گاه در جایگاه دفاع از خود قرار نگیرید. بجای دفاع از خود به دنبال جنبه ی مثبت و واقعی سخنان انتقاد کننده باشید. احساسات خود را سرکوب نکنید. سعی کنید از فرد منتقد بخواهید تا در مورد موضوع مطرح شده بیشتر صحبت کند و جنبه های مختلف نظر خود را با شما درمیان بگذارد.

به طور مثال فردی را در نظر بگیرید که به دلیل ابتلا به نوعی اختلال عصبی به متخصص اعصاب و روان مراجعه کرده است. ممکن است این فرد نسبت به سن کم روانپزشک خود واکنش دهد و سوالاتی مانند:

–         تو با این سن کم تجربه ی کافی برای صحبت با من را داری؟

–         آیا مدرک تحصیلی داری؟ یا تنها یک تازه کار می باشی؟

ممکن است روانکاو با شنیدن این سخنان از سوی بیمار خود، ناراحت شود. به نظر شما رفتار مناسب روانپزشک در این حالت چیست؟

انتقاد پذیری

یکی از رفتارهای مناسب در این شرایط به شرح زیر می باشد:

–         در واقع پزشک جوانی هستم. درست است! شاید بعضی وقتا حس کنم که فرد تازه کاری هستم. (خلع سلاح کردن منتقد) اما احساس می کنم اگر بیشتر شما رو بشناسم حس بهتری نسبت بهم پیدا می کنیم. (برخورد همدلانه و مثبت)

–         شاید با خودت فکر کنی که من نمی توانم کمکت کنم. آیا واقعا اینطور است؟

چکیده مطلب

گاها در برخورد با اطرافیان خود دچار مشکل می شویم. شاید نتوانیم رفتار مناسبی در قبال فرد منتقد داشته باشیم. در این صورت نیاز است از فردی که تجربه ی کافی دارد کمک بگیریم.

چه فردی بهتر از یک روانپزشک خوب؟ یک روان درمان گر با تجربه و دانش بالایی که دارد می تواند نکات مهم در برخورد موثر را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید مدیریت بهتری نسبت به شرایطی که در آن قرار می گیرید داشته باشید.

مقالات مرتبط با این عنوان:

بهترین روانپزشک در تهران

 

برچسب گذاری توسط , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *